“Hennes arbete talar för sig själv!” – Klässbols Linneväveri
Är textilkonst ärftlig, Astrid Sampe? Engelsmännen brukar hävda att det krävs tre generationer för att skapa en gentleman. Man frestas att tro på arvets betydelse när man ser vad Astrid Sampe och vävarbrödema i Klässbol åstadkommer. Astrid Sampe är tredje generationen i en gammal fin textilfamilj från Borås. Farfar hette Samuel Petterson, därav det internationellt berömda namnet Sampe. Bröderna Johansson i Klässbol driver framgångsrikt det linneväveri som deras farfar startade för mer än 60 år sedan.
Nu väver Klässbol Astrid Sampes mönster Att räkna upp vår världsberömda textilkonstnärinnas alla meriter och utmärkelser skulle ta ett enormt utrymme i anspråk. Men så välkänd som Astrid Sampe är, torde några få fakta vara tillräckligt. Det är ju hennes verk som talar.
Astrid Sampe föddes i Stockholm 1909 och eftersom hon var enda barnet var nog textilkarriären ganska självklar på ett tidigt stadium. 1928-32 utbildade hon sig vid Konstfackskolan i Stockholm och vid Royal College of Art i London. 1937 var hon med och startade NKs Textilkammare vars ledare hon var tills den lades ned 1971, 1937 hann hon också med att delta i världsutställningen i Paris. 1939 var det dags för världsutställningen i New York och 1946 arrangerade hon tillsammans med Elias Svedberg “Modern Swedish Home” på London Building . 1949 utnämndes Astrid Sampe till Royal Designer, Hon. RDI, av Royal Society of Arts och 1951 lät hon väva de första glasfibertygerna. 1954 Grand Prix Triennalen i Milano. 1956 fick hon Gregor Paulsson-statyetten. 1957 visade hon lägenhetsinredning i svenska bostadshuset på “Interbau” i Berlin, 1959 fick hon uppdraget att inreda kvinnofängelset i Hinseberg, svenska ambassaden i Tokyo samt andra uppdrag för Byggnadsstyrelsen.
1961 fick hon Förenta Nationernas uppdrag att rita mattor till Dag Hammarskjöldbiblioteket i New York. Samma år erhöll Astrid Sampe Vasaorden. 1963 blev hon medlem av American Institute of Interior Designers, AID. Under resten av 60-talet hann hon bl a arrangera utbytesutställningen “Living off Trays”mellan Council of Industrial Design och Peter Jones i London samt Svenska Institutet och NK, nyinreda statens representationsbostad på Haga Slott, inreda M/S Saga, M/S Patricia och M/S Hispania samt visa en retrospektiv utställning på Borås museum. 70-talet började Astrid Sampe med att göra de första databaserade textil- mönstren i Sverige, vara textil konsult vid inredningarna av Hotel Reisen, Konserthuset och Trygg-Hansas nya hus, samtliga i Stockholm. Under 70-talet hann Astrid Sampe också med att vara konsult vid inredningen av Borås nya kulturhus, teater och museum och 1980 belönades hon med HM Konungens medalj, 8:e storleken i högblått band. 80-talet inledde hon med att bl a medverka som konsult vid inredningen av talmannens bostad i Riksdagens hus och talmannens representationsbostad samt att bli hedersmedlem i KIF-STOK.
Våren 1984 hedrades Astrid Sampe med en utställning på Nationalmuseum i Stockholm, “Astrid Sampe – svensk industritextil” Utställningen visades därefter under sommaren på Borås Konstmuseum. 1984 tilldelade Handarbetets Vänner Astrid Sampe sin medalj instiftad av Sofie Adiersparre 1874. Efter hennes bortgång 2002, lever hennes unika design vidare bl.a. genom Klässbols Linneväveri.